Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Czytanie performatywne
Sophie Benedikte Stocker „Marie“
Przekład: Marek Szalsza
Wprowadzenie: dr hab. Krzysztof Tkaczyk (Uniwersytet Warszawski)
Reżyseria: Lena Frankiewicz
Obsada: Wojtek Brzeziński
Organizator: Austriackie Forum Kultury, Agencja Dramatu i Teatru ADiT, Teatr Ateneum

Michael to przeciętny, niczym nie wyróżniający się mężczyzna, który w ciągu dnia pracuje jako kierowca autobusu. Kiedy spotyka Marie, jego życie zmienia się na zawsze. Sztuka Marie to przerażający i wnikliwie skonstruowany obraz współczesnego oblicza stalkingu. Monolog samego stalkera i sprawcy przemocy.

Mężczyzna po raz pierwszy widzi kobietę, kiedy ta pewnego wieczoru wsiada do prowadzonego przez niego autobusu. Od razu zwraca uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły jej wyglądu (długie blond włosy, rozmazany tusz do rzęs, szczupłe łydki), a także charakterystyczne zachowania. Uważa, że kobieta przy wchodzeniu do pojazdu specjalnie pokazała mu swój dokument (chociaż nie musiała), aby poznał jej imię, a potem stanęła w samym środku autobusu, żeby mógł ją dobrze widzieć. Początek opowiadanej przez niego historii mógłby być zapowiedzią klasycznej komedii romantycznej, a także wieńczącego ją szczęśliwego zakończenia. Jednak zauroczenie mężczyzny bardzo szybko przeradza się w obsesję na punkcie tajemniczej kobiety. Niczego nieświadoma Marie staje się obiektem jego neurotycznych fantazji. Michael śledzi jej każdy ruch. Zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Obsesyjnie przegląda jej konta społecznościowe i randkowe, a także śledzi ją w prawdziwym życiu, chodząc za nią po barach, kręcąc się na trasie jej drogi do domu czy też nachodząc ją w jej miejscu pracy. Usilnie szuka momentów, w których mógłby ją poznać, zdobyć jej numer i urzeczywistnić swoją fantazję.

Młoda austriacka autorka wpuszcza nas do wnętrza głowy mężczyzny i przeprowadza krok po kroku przez jego obsesję. Dokumentuje w ten sposób proces przeradzania się pozornie miłosnej fascynacji nieznajomą kobietą w jednoznaczną przemoc: nękanie, prześladowanie oraz przekraczanie kolejnych granic prywatności ofiary.

Sophie Benedikte Stocker - ur. 1990 w Styrii austriacka autorka i reżyserka. Współpracowała z Davidem Böschem, Robertem Borgmannem, Gilem Mehmertem, Martinem Laberenzem, Babett Grube, Florianem Fiedlerem i wieloma innymi reżyserami. Pracując na stałe w Theater Oberhausen w sezonie 2019/20, zrealizowała swój pierwszy film krótkometrażowy pt. „Der Dachs schreit” („Borsuk krzyczy”) według tekstu Pedra Martina Beji. Niedługo potem założyła wraz z reżyserem Lukasem Wachernigiem kolektyw teatralny „PERIPETEIA”, gdzie wystawiła w 2022 monodram Marie. Jako autorka, Stocker skupia się na tematyce polityczno-feministycznej. Do tej pory ukazały się jej sztuki Zum Wilden Mann („Pod Dzikim Facetem”, Handikapped Unicorns, 2018), Die auf dem Zaun reitet („Galopująca na płocie”, SpielBar Ensemble, 2019), Herstory. No more excuses. No more abuses (Handikapped Unicorns, 2023).


13.05.2024 (pn.), 19:00
Teatr Ateneum
ul. Jaracza 2, Warszawa
Wstęp bezpłatny, po polsku
wejściówki dostępne na stronie internetowej Teatru Ateneum
https://teatrateneum.pl/





13.05.2024 19:00 Teatr Ateneum
ul. Jaracza 2
Warszawa