Festivals
Wystawa w Austriackim Forum Kultury będzie pierwszą indywidualną prezentacją dorobku artystycznego Gerharda Gutrufa w Polsce. Artysta skończył w tym roku 80 lat, w Warszawie zaprezentuje przegląd swoich prac z różnych okresów twórczości i cykli artystycznych.
Filmy austriackie na Festiwalu Millenium Docs Against Gravity: Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała, reż. Klara Tasovská, SK, CZ, AT, 2023 | Jeźdźcy burzy, reż. Jason Motlagh, Mark Oltmanns, AT, 2023 | …ned, tassot, yossot…, reż. Brigitte Weich, AT, 2023 | Między nami chrześcijanami, reż. Rebecca Hirneise, AT, 202 | Więcej informacji: https://mdag.pl/
Radek Knapp, ur. 1964 w Warszawie, mieszka i tworzy w Wiedniu i pod Warszawą. Jego powieść „Lekcje Pana Kuki” stała się longsellerem. Ponadto ukazały się m. in. zbiór opowiadań „Papiertiger”, „Instrukcja obsługi Polski” („Gebrauchsanweisung für Polen”), opowiadanie „Franio”, za które został nagrodzony nagrodą Magazynu Kulturalnego stacji ZDF „Aspekte”, powieść „Osioł na ósmym piętrze” („Der Gipfeldieb”). Jego najnowsze książki to „Der Mann, der Luft zum Frühstück aß“ (2017) i „Von Zeitlupensymphonien und Marzipantragödien: Notizen eines Möchtegern-Österreichers“ (2020).
Monika Leisch-Kiesl i Joachim Leisch opowiedzą na warsztatach o żydowskich śladach, które wciąż można odnaleźć w argentyńskim tangu. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję zdobyć podstawowe doświadczenie praktyczne w zakresie tańca. Wieczorem para sama zatańczy kilka kawałków żydowskiego tanga w przedsionku synagogi, by przekazać publiczności wrażenie jego specyficznej atmosfery.
Punktem wyjścia do wystawy jest figura kobiety – artystki podróżującej, która tu odnosi się do losów Teresy Feodorownej Ries (1866-1956). Wystawa w szerokim znaczeniu jest refleksją nad charakterem podróży i podróżowania.
Wydarzenia LIVE i ON-LINE
Urodzona na austriackiej prowincji Monika Helfer otwiera wydaną w 2020 roku „Hałastrą” autobiograficzny tryptyk rodzinny, w jakim przygląda się własnym korzeniom. Autorka cofa się tu w czasie do września 1914 roku, czyli wybuchu Wielkiej Wojny, która naznaczyła początek małżeństwa jej dziadków. Najłatwiej byłoby przyporządkować tę prozę do popularnego dziś gatunku autofikcji, ale Monika Helfer tka tu literaturę par excellence, której stawką nie jest zrelacjonowanie osobistego życia, lecz uniwersalna opowieść o człowieczeństwie.